21-08-2023
Zoals de grote meerderheid van onze landgenoten heb je ongetwijfeld een vaste apotheker: iemand die je kent en volledig vertrouwt. Bij die apotheker haal je de geneesmiddelen en gezondheids- en verzorgingsproducten die je nodig hebt. In bepaalde gevallen aarzel je niet om hem of haar al jouw vragen te stellen of advies te vragen in verband met je gezondheid. Vooral de beschikbaarheid en nabijheid van die apotheker stel je op prijs.
Mensen met een chronische aandoening die dat wensen, kunnen ook specifieke, volledig terugbetaalde ondersteuning krijgen om het juiste gebruik van hun medicatie te garanderen. Daartoe hoeven ze gewoon aan hun gebruikelijke apotheker te vragen of die hun huisapotheker wil worden. Hoewel die functie al een aantal jaren bestaat, is ze niet altijd volledig duidelijk voor iedereen.
Terugbetalingsvoorwaarden voor de dienst ‘huisapotheker’ De chronische patiënt mag niet in een rusthuis verblijven en moet het voorbije jaar vijf terugbetaalde geneesmiddelen (waarvan minstens 1 voor een chronische aandoening) afgeleverd hebben gekregen in dezelfde apotheek. |
De belangrijkste taak van de huisapothekers bestaat erin hun patiënten – en hun zorgverleners (huisarts, specialisten, tandarts, …) – een volledig medicatieschema ter beschikking te stellen. Daartoe registeren zij systematisch in het farmaceutisch dossier van de patiënt alle geneesmiddelen (ook medicatie zonder voorschrift) en ook alle gezondheidsproducten die mogelijk een invloed kunnen hebben op de werking van hun medicatie. De apotheker consulteert ook het gedeeld farmaceutisch dossier van de patiënt om in het medicatieschema ook de geneesmiddelen en gezondheidsproducten op te nemen die in andere apotheken zijn gekocht. Dat schema wordt bijgewerkt bij elke wijziging in de behandeling. Met andere woorden:
Door die functie op te nemen, wordt de apotheker zowel voor de behandelende arts als voor de andere zorgverleners die met die patiënt een therapeutische relatie hebben een vertrouwde persoon, dicht bij huis, iemand om contact mee op te nemen in verband met de medicatie van de patiënt.
Om te kunnen genieten van de terugbetaling van de diensten van jouw huisapotheker, moet je vooraf een overeenkomst ondertekenen, waarin je zowel instemt met het delen van je gezondheidsgegevens als met de opvolging van de farmaceutische zorg.
Sinds 1 april 2023 kunnen sommige chronische patiënten ook gebruik maken van een medicatienazicht. Die nieuwe dienst wil meer steun bieden aan patiënten die meerdere geneesmiddelen per dag moeten nemen en die in dat verband problemen ondervinden.